måndag 18 november 2013

Övningar i gymmet...

Motionscykel. Direkt efter de sex veckorna med kryckor började jag med uppvärmning i 10 minuter med lätt belastning. Efter två veckor ökade jag tiden till 15 minuter och belastningen något var femte minut.

Kliv av och på cykeln över ramens lägsta punkt eftersom höften efter 6-8 veckor inte är redo för den stora, svepande rörelse som det innebär att ta sig upp på cykeln på det vanliga sättet.



Bensträck. Efter 6 veckor på kryckor började jag försiktigt med 7,5 kg (4 set x 15 reps) på mitt opererade ben. Långsamma rörelser. Nu efter ytterligare två veckor så har jag ökat belastningen och är nu uppe på 10 kg (2 set x 20 reps).

Tänk på att ta dig i och ur maskinen utan att bända och bryta i höften. Det är lätt att fastna i maskinen.

Bencurl. Efter sex veckor på kryckor startade jag försiktigt med 7,5 kg (4 set x 10 reps). Långsamma rörelser så att belastningen följer med både koncentriskt och excentriskt. Nu efter ytterligare två veckor har jag ökat bebelastningen till 15 kg (3×15).

Tänk på att ta dig i och ur maskinen utan att bända och bryta i höften. Det är lätt att fastna i maskinen.


Gummiband. Träning av adduktionsrörelse med belastning så att muskeln belastas både koncentriskt och excentriskt. Detta är ett ganska tunt gummiband. Jag tycker det är bättre att ändra belastningen genom sträcka ut det istället för att byta till ett tjockare, vilket kan ge för stor belastning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.