fredag 11 oktober 2013

Gott fikabröd...

är viktigt för att orka rehabilitera sig på bästa sätt, tycker jag. I förmiddags packade jag ned nymalt kaffe, filter och tratt, hett vatten i termos, mugg och en bit sockerkaka och gick iväg till Vilsta, där jag njöt av solen mot väggen till raststugan.

Sockerkakan ska jag berätta lite mer om. I veckan tittade jag på en av nyhetsmorgnarna i någon av de två kanalerna som visar dessa program. Där visade tv-kocken upp en sockerkaka som han bakat på olivolja istället för på smält smör eller margarin. Jag provade detta tips i det recept jag brukar använda mig av och som finns i rutiga bakboken. Jag bytte helt enkelt ut 75 gram smält smör mot samma mängd olivolja (extra virgin). Till att börja med var jag glad över att det blev mindre disk.

Jag tyckte det skulle sitta fint med skivade äpplen grundligt doppade i kanel och socker. Kanelen lyste med sin frånvaro och eftersom kryckorna gjorde att det skulle ta ca 45 minuter att gå att handla detta, så valde jag kardemumma istället. Resultatet? Kakan blev mycket saftigare och höll ihop mycket bättre. Smaken blev helt underbar - tur att jag inte hade kanel hemma!


För övrigt går rehabiliteringen framåt och nu sovee jag i det stora hela bra på nätterna.  På måndag är det bara två veckor kvar på kryckorna.

Hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.